terugblik laatste lezing

LEZING

‘Inspiratie voor Vrijeschoolonderwijs in Tilburg

(tekst: Fred van der Vleuten en Astrid van de Wetering)

Dinsdagavond 17 januari jl. organiseerde VVOT in de Kennismakerij de derde van een lezingenreeks met als titel ‘Inspiratie voor vrijeschoolonderwijs in Tilburg’. Een goedgevulde, gezellige, informatieve en interactieve avond, met voor elk wat wils.

Stand van zaken

Uiteraard wordt er eerst stil gestaan bij de vorderingen van het initiatief. We liggen op schema en de verwachting blijft dat we in augustus 2018 van start kunnen. Er zijn nu (na wat persoonswisselingen), een stuurgroep, een leesgroep, een onderwijsgroep en een communicatie-groep. Ook zijn er nog steeds extra financiële middelen nodig en mensen die mee willen denken en doen: vele handen, hoofden en harten maken licht werk!

Franse les in de vrijeschool praktijk

Na deze introductie is het woord aan Julian Nelissen. Hij is vrijeschooldocent Aardrijkskunde, Economie en Frans, en actief betrokken in de onderwijsgroep van VVOT. Julian presenteert een

Franse les ‘met hoofd, hart en handen’, zodat alle aanwezigen het vrijeschoolonderwijs in de praktijk kunnen ervaren. Julian spreekt alleen maar Frans tijdens de les. Op een flapover staat een gedicht, dat we samen meerdere malen opzeggen met gebaren en bewegingen. Na een paar keer lukt het zonder de tekst te zien. Julian laat de ‘leerlingen’ staan, lopen, zitten, luieren et cetera. Daarna wordt er klassikaal een Franse ‘gouwe ouwe’ (Joe Dassin, Champs Élysées) ingestudeerd en gezongen. Aan het einde van de les geeft iedereen zijn indrukken weer en worden karakteristieken van de les benoemd: plezier, fysieke bewegingen (die ook leiden tot innerlijke bewegingen, waardoor je bepaalde dingen makkelijker kunt herinneren), taalgevoel, een losse structuur, die sterk vormende krachten teweegbrengt en balans.

Hoofd, hart en handen

Julian vertelt tot slot ook over de ervaringen van reguliere docenten die omschakelen naar het Vrije School Onderwijs: “In het begin kan het frustrerend zijn om alles zelf te moeten ontdekken, maar als het lukt worden mensen enthousiast. De docent staat vrij en verantwoordelijk voor de groep, en mag improviseren.” Een collega van Julian doet vrijwel het hele Franse taal-programma met muziek (speelt zelf gitaar) en pas op het eind van het schooljaar, vóór de landelijke examens, gaat hij in op de landelijke eisen die gesteld worden aan alle scholen. De leerlingen zijn dan zó vlot in het Frans, dat ze aan die eisen kunnen voldoen en slagen. Dit bewijst het volle bestaansrecht van deze speelse, muzikale en kunstzinnige onderwijsmethode. Julian: “Liedteksten en ook op deze manier gerepeteerde gedichten kunnen een mens een leven lang bijblijven en op het juist moment naar boven komen. bijvoorbeeld bij een excursie naar Parijs. Dit is het lijfelijk beleven van hoofd-hart-handen dynamiek, zo kenmerkend voor dit onderwijs.”

Na met zijn allen nogmaals het lied krachtig te zingen, sluiten we af en blijven we napraten in kleine groepjes. Een inspirerende avond kortom, met dank aan alle aanwezigen.

Wil jij bij onze volgende lezing ook meedenken, -voelen en -doen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief, website of facebook!